Verleg je grenzen
Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus

Romereis 2017

Verslagen

Volg de Copernicus op Instagram (copernicusinsta) en Facebook via onderstaande links. Daar worden dagelijks foto's en berichten geplaatst en kunt u de leerlingen volgen terwijl ze in het buitenland op schoolreis zijn.

Rome - Verslagen

Dag 1:

Om 4:15 op Schiphol.... Dat is wel lekker op tijd, maar het is de eerste dag al zeker waard. We zijn met een hele leuke groep op weg naar Rome! Na een goede vlucht aangekomen te zijn schrokken we ons dood, want het was me toch een partijtje aan het onweren. De straten stonden blank van het water en dus uit de bus met alle koffers rennen naar het hotel. Gelukkig werd het al gauw zonnig en mooi en konden we na een lunch vertrekken naar onze eerste echte kennismaking met het prachtige Rome. We begonnen met de Santa Maria Maggiore, een echt super mooie kerk ter ere van Maria. Er was heel veel goud en het was heel gaaf. We maakten een spelletje met welke kapitelen we konden herkennen en gingen na een rondje bewonderen weer op pad. Na een lange loop met allemaal mooie stukjes Rome kwamen we aan bij de Trevi fontein. Het was hier zo druk, niet te filmen. Het is wel een echt Romegevoel daar en nadat we allemaal een super lekker ijsje hebben gehad en natuurlijk even een muntje hebben gegooid waren we weer verder gegaan. Hierna zijn we naar de Spaanse trappen gelopen, dat zijn hele hoge trappen op een plein die leiden naar een Franse kerk. Hier zijn we een tijdje geweest en daarna liepen we naar een plein om te eten. We hebben heerlijk gegeten en al met al was de eerste dag een top dag.

Dag 2:

De wekker ging om 7 uur en om 8 uur gingen we naar beneden om te ontbijten. Na het ontbijt verzamelden we en gingen we op weg naar de eerste sightseeing. Daar gingen we naar een kerk. In die kerk was een beeld van Mozes dat gemaakt is door Michelangelo. De kerk was mooi, maar gisteren waren we naar de Sint Pieter dus waren we al wat pracht en praal gewend. Na de kerk gingen we naar het Forum van Augustus, die vroeger een handelsplek was en waar recht gesproken werd in het Romeinse Rijk. Dat was indrukwekkend om te zien. Hierna liepen we weer verder naar de kerk van St Ignazio. In deze kerk was een enorme  plafondschildering te zien met veel diepte.

Na de lunch kregen we de kaartjes van de Engelenburcht en kregen we vervolgens 40 minuten vrije tijd om in de Engelenburcht rond te lopen. Het is op dit moment een museumgebouw met een mooi uitkijkplatform op het dak. Vroeger was dit een mausoleum van keizer Hadrianus. Op de top staat een engel met een zwaard, vandaar de naam Engelenburcht. Nadat we het hele gebouw bekeken hadden en veel foto's hadden gemaakt liepen we met z'n allen naar de Sint Pieter. Hier moesten we in de hete zon in de rij staan voor de douanepoortjes, waarna we nog wat info kregen over de St Pieter en de kerk ingingen. De St Pieter is een hele grote mooie kerk van binnen met veel beelden, mozaïek en een gedetailleerd plafond. In de kerk was een dienst aan de gang met een koor, dit maakte het bezoek extra bijzonder. Na al het pracht en praal gezien te hebben, gingen we de koepel beklimmen. Op de helft was er een rond platform waar we een uitzicht hadden op de binnenkant van de kerk. Hierna gingen we verder de trap op naar de bovenkant van de koepel. De trappen hiernaartoe werden steeds smaller en we liepen op een gegeven moment ook schuin. Boven aangekomen hadden we een prachtig uitzicht over Vaticaanstad. Weer terug de trappen naar beneden gelopen, liepen we maar een metropunt en gingen we de metro in terug naar ons hotel. Deze avond hebben we vrije tijd. Het was een leuke maar wel vermoeiende dag.
We kijken uit naar wat we morgen weer gaan doen en te zien krijgen!

De wekker stond vandaag al om kwart over 7 want we hadden een lange maar vooral ook leuke dag voor de boeg. We moesten om 9 uur klaar staan om met de bus naar Vaticaan te gaan. Eerst gingen we naar de Santa Maria in Trastevere, een van de vele mooie kerken die je in Rome kan vinden. Na die kerk begonnen we aan een lange klim richting het monument voor Garibaldi waar een saluutschot werd afgevuurd om de eenwording van Italië te herdenken. Daar was een prachtig uitzicht over de stad. En voor de meisjes liep er ook nog schoon wild rond. Dit schot werd om 12 uur exact afgeschoten. Hierna liepen we naar Engelenburcht om eerst lekker te lunchen voor de Sint-Pieter.

Dinsdag 23 mei 2017 (ochtend)

We liepen als eerste naar de Torre Della Scimmia. Dit is een toren met een beeldje van de heilige maagd Maria bovenop, geplaatst door de eigenaren van het appartement. De familie had een aap als huisdier die hun pasgeboren kind meenam het dak op. De ouders baden dat de aap de baby veilig terug zou brengen naar de grond. Dit gebeurde, dus als dank hebben ze een beeldje van Maria op het dak van de toren geplaatst.

Na dit verhaal liepen we door naar de Sant'Agostino. Helaas was deze kerk in onderhoud, dus de schilderingen kon je niet goed zien in de grote absis. Wel was daar een Caravaggio te zien van twee pelgrims geknield in aanbidding voor Maria. Hun voeten waren vies afgebeeld, omdat het verhaal over een arme wijk ging. Dit vonden de mensen uit die wijk niet leuk.

Toen gingen we naar de San Luigi Francesi. Deze kerk heeft twee schilderijen van Caravaggio die erg populair zijn. We mochten zelf bepalen of we deze wilden zien of dat we op de treden van de kerk wilden blijven zitten (vanwege de drukte). Binnen heeft meneer Lukken verteld over het verhaal van Mattheus achter de schilderijen.

Daarna liepen we naar het Pantheon. Hier hebben we buiten een groepsfoto gemaakt en meneer Lukken heeft ons nog wat over de basiliek verteld. Er zit een grote cirkel in het midden van de koepel waardoor het licht naar binnen kan schijnen. Om deze zware koepel te kunnen dragen, zijn de muren wel 7 meter dik zonder ramen (maar door de open cirkel in het plafond is er genoeg lichtinval). Daarna mochten we binnen rondkijken en buiten bij de fontein uitrusten. Er was mooie straatmuziek en het Pantheon was erg indrukwekkend.

Toen gingen we naar de Santa Maria Sopra Minerva. Voor deze kerk staat de kleinste obelisk: het Olifantje van Bernini. Deze kerk had spitsbogen, een kenmerk van de gotische stijl. Binnen in waren de muren versierd met gebrandschilderde ramen.

Daarna hadden we lunchpauze in de Joodse Wijk. Er waren wel wat koshere winkels en Joodse restaurants, maar het was eigenlijk meer  op toeristen gericht, dus je proefde niet de joodse cultuur, We hebben lekker genoten van een pizza op een zonnig terrasje, dus dat was eerder Italiaans in plaats van joods.

Isabella, Annabel, Eva & Indy (V4B)

Dag 5 woensdagochtend

Vandaag zijn we vanaf het hotel gaan lopen naar het Forum Romanum. Onderweg kwamen we langs de hoofdstraat die geheel in rep en roer was vanwege de voorbereidingen van de militaire parade die gehouden wordt op 2 juni. Op het terrein van het Forum waren we vrij om alles zelf te ontdekken, maar we konden ook naar de verhalen van meneer Lukken luisteren die plaatjes had van hoe het er in die tijd uit moet hebben gezien. Nadat we het Forum hadden aanschouwd, konden we na een iets te lange telsessie verder naar de San Clemente. Dit is een 12e eeuws kerkje waaronder nog een basiliek ligt van een 5e eeuwse kerk die op zijn buurt weer boven op een oud Romeins Mithras heiligdom ligt. Er was jammer genoeg wel een beetje tijdsdruk omdat de kerk dicht ging. Vandaag was het een klein stukje lopen naar de Santa Scala oftewel de heilige trap. Deze trap is afkomstig uit het paleis van Pontius Pilatus en Jezus moest deze trap op voordat hij werd veroordeeld tot de doodstraf. Aan de andere kant van de weg staat de bisschopskerk van de paus. Die konden we niet links laten liggen nu we er waren. Na de controle kwamen we een prachtige kerk binnen met grote heiligenbeelden die de pilaren sierden met in het midden van de kerk een heel mooi versiert altaar, nog maar niet te spreken over het met goud versierde plafond.

Sander, Storm, Stewen, Levi en Jesper

woensdagmiddag

Na de lunch hebben we onverwachts een kerk bezocht die niet op de planning stond. Uiteraard was deze kerk zoals alle andere kerken vol met pracht en praal, maar het verhaal erachter veroorzaakte enige beroering. Binnenin waren er allemaal muurschilderingen die gingen over martelingen die vroeger werden gebruikt. Na deze kerk liepen we op de route naar een andere kerk, waar toevallig een bruiloft plaatsvond. We waren allemaal onder de indruk en vooral mevrouw Pasmans. Vervolgens liepen we door naar de locatie waar Circus Maximus stond. Het viel ons tegen, want er stond niks meer, maar het verhaal erachter blijft altijd mooi. Daarna liepen we naar het bekende sleutelgat en dat vonden we allemaal leuk. Sommigen gingen niet mee en die bleven achter in de sinaasappeltuin met mooi uitzicht en natuurlijk zo'n mannetje die troep aan het verkopen was. We eindigden de dag gezamenlijk in het sinaasappelpark en gingen vervolgens terug naar het hotel.